Jumaat, 27 November 2009

Aku & Moto

Salam semuanya...Sudah sekian lama aku tak menulis....banyak keje yang kene wat,almaklom ler makan gaji... Kali nie aku nk berkongsi cite ler.... Aku sekarang dah beli moto baru, dulu pakai kete aje..kete lama(Kembara-V)..susah gak nk pegi keje naik kete...setiap ari kene klua duit...kalo pakai kete,1 ari aje tuk perjalanan pegi&balik keje aje lbh kurang Rm10...tu baru pegi & balik keje..lom masuk lagi pegi jalan2...banyak gak ler wet nak guna...tuk sebulan aje budget tuk minyak aje,tak lari dari Rm300...banyak tu tuk owg bergaji macam aku nie...huuh...oh lupa plak nak bagitau, pejalanan pegi & balik keje aku nie lebih kurang 70km...aku dok kat area Putrajaya, tp keje kat KL...jauhkan...

Tapi skrang dah senang...aku beli ler 1 moto lame...ingat nk jimat gune aje moto kapcai...tp famili tak bagi,cakap macam tak selamat aje pakai moto kecik..so aku wat la pilihan, kene ler pakai moto besao...dah tak ada pilihan...so famili tawarkan ler moto virago250 yang ader kat umah..aku macam tak percaya aje famili(abahku)tawarkan moto dia...kalo nak di ikutkan ati mmg aku tak mau,yele pasai kene gilap setiap malam,baru nampak seri moto..owg bujang macam aku nie,mane ade masa nk wat keje macam 2...huuuhh... Tapi nak wat macam mane kn..ati nak pakai moto gak & kononnyer nak berjimat...so aku sapu aje ler moto abah...dia bagi syarat,dia cakap" ko pakai moto nie kene rajin sikit,jangan malas...moto tua nie byk kerenah,rantai kene jaga.......", bayak jugak ler aku kene leter...tp tak pe asalkan dah dapat moto...kepala dah tak rungsing pasai nak pikir wet minyak & jem yang biasa kat KL...

So, pada ari Raya Aiduladha baru2 nie ler...aku dah bincang ngan famili aku..majoriti setuju aku pakai moto 'lame' nie, yang tak sedap nyer...Macam2 nasihat & sindiran depa cakap kat aku...naik ber'nanah' telinga aku... so aku tak kisah,janji moto aku dapat... aku pun blaja ler serba sidikit mengenai moto lame nie..bak kata owg tua,tak kenal maka tak sayang...

Masalah aku sekarang nie...aku kene ler 'drive' moto nie dari JB-KL...perjalanan sejauh lebih 300km...persoalan aku sekarang,mampu ke moto lame nie?? Tentang diri aku plak,mampu ke aku memandu sejauh tu dengan naik moto?? Biasa bawak kete, kali nie perjalanan pakai moto, panas terik, ujan, angin kuat...semua aku kene tempoh berseowgan bersama ngan moto nie... Tapi aku bernasib baik, setelah berbincang...pakcik aku pn bersetuju tuk ikot aku dari belakang...so aku tak ler keseowgan...mane ler tau kalo-kalo ader kecemasan....

setelah selesai berbincang, aku pun bergerak ler pada tengah ari, cuaca ketika itu elok ler tuk memandu..sebelom naik highway aku kene ler isi minyak dulu...aku isi minyak dalam rm10 tuk tong penuh...aku pn isi ler,skali tgk,minyak dah penuh...meter baru rm5.60...jadinyer aku kene ler amik baki dari kaunter...aku naik highway skudai...setelah yakin dan berdoa..aku pun teruskan perjalanan... Tibe2 aje terasa macam cite azroy plak...mengembara naik moto...huuh.... Moto dah ler tak bole laju,kene ler bawak steady aje...enjoy ur ride...

Badan tak letih...mandu tak sampai 2 jam...aku dah berhenti...haus plak rase tekak...so aku berhenti ler kat R&R Sedenak, aku minum2..pastu mandu...aku skali lagi kene berhenti plak kat R&R Machap...kali nie aku tak haus,tapi moto aku yang haus...so kene ler bagi moto aku minum...Perjalanan masih jauh....aku main agak2 aje perjalanan aku ke R&R seterusnya dengan isian minyak rm10...so aku nekad aje....vrrooooommmmm......



Ngah syok layan...dah sampai kat seremban nie...aku rasa moto aku haus,so aku g ler isi minyak kat R&R Seremban...sebelom sampai R&R seremban...aku sempat ler merempit sat kat celah2 kesesakan kete...syookkkk!!! merempit ngan moto besao... moto pun dah tak haus,begitu gak ngan tuannyer...so perjalanan pn perlu diteruskan...aku exit ke dengkil, senang sikit...lagipun tempat tinggal aku jauh kalo aku exit kat sg besi....dalam perjalanan highway dengkil 2....tiba2 aku haus plak...aku singgah ler kat R&R Dengkil...

Bermula ler detik malang aku kat sane...masa aku masuk aje kat R&R Dengkil,tibe2 aje moto aku rasa berat...bila aku berhenti tgk,uper2nyer tayar aku pancit...aduss....pening aku di watnyer.... Nie la 1st time aku bawak moto kat highway pastu pancit plak.... Mcm2 aku dok pikir, rasa menyesal pun ader..tapi nie semua dugaan... aku pun tanyer ler kat kereta peronda Plus, dia cakap PLUS takda tawar perkhidmatan tuk moto,maklom ler moto kan free...so aku bengang ler...aku cakap kat peronda 2 tuk carikn foreman...

Kira2 setengah jam gak ler aku tunggu peronda tue carikkan foreman..tup2 dia bawak foreman india...so aku suruh aje dia bukak & ganti aje ler... Aku reda aje dlm keadaan masa tue...Dalam kocek dah ler ader Rm10 aje...Mesin ATM xder plak kat R&R Dengkil...aku terpaksa ler pinjam wet dari pakcik aku....dalam ati malas nak pinjam,tp keadaan memaksa.. So india tue bawak ler tampal tiub...hampir setengah jam gak aku tunggu india tue...so aku pn call ler..tanyer nape lambat...dia mcm2 ckp,pegi pekan Dengkil ler,gi Nilai ler...semuanie gara2 kedai tutup...so aku ckp ler,kasi cepat sikit,pasai dah nk malam...bayangkan ler,perjalanan dari pagi sampai malam,lebih dari 6 jam,aku kat atas highway...badan dah melekit,penat...huuh...


Tiba aje foreman 2...aku suwoh dia kasi cepat pasang..foreman tue bawak kawan dia sowg... dowg pasang moto aku nie,mlm2 ..aku malas nak tolong...kalo tolong pn harga sama gak...so,ader ler setengah jam gak pasang tayar nie...pas siap,aku bincang ler...dia ape lagi,kasi main harga ler, harga dia memang ler mahal, tuk tiub aje dia amik rm 98 sdgkan kat luar dlm rm48 aje...upah dia aje rm150...so jumlah yang perlu aku bayar,rm248...aku bayar ler...malas nk pandang foreman yang cekik darah nie...so aku test2 moto tgk keadaan tayar , semua dah pasang, xder ape2 yg hilang...aku blah ler... Aku teruskan perjalanan aku.... Terus memacu kehadapan.... VroOoOoOommmmmmmm..................